venerdì 29 marzo 2013

LISA OPPENHEIM: THE STORY BEHIND - NOGIERASBLANCHARD, BARCELONA



LISA OPPENHEIM
THE STORY BEHIND
comisaria Direlia Lazo
NoguerasBlanchard
Xuclà 7 - Barcelona
14.03.2013>20.02.2014

NoguerasBlanchard presenta una nova programació en l'espai de la galeria a Barcelona. The Story Behind, comissariada per Direlia Lazo, consistirà en una sèrie de presentacions d'artistes internacionals, entre establerts i emergents durant el període d'un any.
Gran part de l'art contemporani es recrea en el relat sobre si mateix, històries que intervenen entre l'obra i l'espectador ja sigui per transmetre la intenció de l'artista, explicar el procés de treball que subjau en les imatges o fer-se ressò de les interpretacions més atinades. Narrar, explicar, explicar tot l'univers interpretatiu que envolta allò que presenciem s'ha convertit en un element més de les obres. The Story Behind presentarà un grup d'obres on històries, ja siguin fictícies o reals, donen cos a aquest món oral i paral·lel que acompanya les imatges.
El cicle queda inaugurat amb l'obra Heliograms 1876/2011, 2011 (Heliogrames 1876/2011), de Lisa Oppenheim (1975, New York). Les fotografies són resultat de la sobreexposició a la llum natural d'una imatge del sol presa el 8 de juliol de 1876. Les exposicions van tenir lloc vuit vegades al dia, una vegada cada dues hores, des del clarejar fins al vespre durant diversos mesos començant pel equinocci de primavera del 2011. Les imatges que presentem en aquesta ocasió van ser realitzades el 27 de juliol del 2011.
Heliograms 1876/2011 denota aquest interès d'Oppenheim per ampliar les possibilitats d'apropiació, reconstrucció i interpretació de materials d'arxiu. A diferència d'operacions anteriors on l'artista re-fotografiava in situ espais i llocs presents en imatges d'arxius (Killed Negatives, 2002-2006) o allà on estableix una relació de referència i substitució entre imatges que són preses en contextos diferents (The Sun is Always Setting Somewhere Else, 2006) en Heliograms 1876/2011, complica el procés de reproducció de la imatge d'arxiu com si mitjançant aquest procediment despullés a la imatge del seu valor documental en contenir altres temporalitats alienes a la presa del 8 de juliol de 1876.

Lisa Oppenheim viu i treballa a Nova York. Va realitzar el programa d'estudis independents en Whitney Museum així com un màster al Bard College (2002). Va ser artista resident a Rijksakademie van Beeldende Kunsten d'Ámsterdam del 2004 al 2005. Entre les seves exposicions individuals destaquen: Everyone’s Camera, Kunstverein Göttingen, Göttingen (2013); Vapours and Veils, Klosterfelde, Berlín (2012); Equivalents, Harris Lieberman, Nova York (2012); Open Source, UC Riverside/Califòrnia Museum of Photography, Riverside (2009). Ha participat en nombroses exposicions col·lectives entre elles: The Appearance of Image, Fondation d’Entreprise Ricard, París (2013); Kadist: Pathways into a Collection, Minsheng Art Museum, Xangai (2012); Lisa Oppenheim – Double, ICA, Londres (2012); Found in Translation, Guggenheim Museum, Nova York /Deutsche Guggenheim Museum, Berlín (2012); Performa 11, Nova York (2011); The Indisciplini of Painting Screening, Tate St. Ives, Regne Unit (2011); What Makes Free Will Free (With Melissa Gordon), Temporary Stedelijk, Ámsterdam (2011); Image Transfer: Pictures in a Remix Culture, Henry Art Gallery, Seattle (2010) i From John to Sebastian: tank.tv at Tate Modern, Tate Modern, Londres (2009) entre uns altres.